Friday, January 15, 2010

Saiz penduduk neraka

Baru-baru ini, saya berkesempatan ke Perpustakaan Negara. Dah lama tak masuk perpustakaan, rasanya kali terakhir kira-kira lapan tahun lepas...iskk...teruknya saya ni! Jadi, jika anda hendak ke sana pada hari-hari biasa tempat parking kereta TIADA. Dalam kawasan perpustakaan, parking sentiasa penuh dan hanya untuk staf. Anda hanya boleh parking di dalam kawasan perpustakaan pada hari Sabtu dan Ahad sahaja.

Penyelesaian kepada masalah ini ialah anda boleh parking di kawasan parking Pusrawi, RM2 setiap jam atau di Wisma Sejarah, RM3 sahaja tanpa mengikut masa. Tetapi jika anda wanita yang memandu seorang diri, saya nasihatkan anda parking di Pusrawi sahaja, lebih selamat kerana tempat itu ada ramai pengunjung. Biar bayar lebih, janji selamat!

Selesai tugasan saya, saya berjalan-jalan melihat buku-buku dan seperti biasa rak-rak buku Agama seolah-olah mempunyai kuasa magnet yang besar terhadap diri ini. Ini petikan dari buku Gambaran Neraka dari Al-Quran dan Al-Hadis oleh Dr Abdullah Abdurrahman ash-Shumaimri.

Saiz Penduduk Neraka

Saiz penduduk Neraka akan ditambah. Tubuh mereka akan membesar supaya mereka akan lebih terdedah kepada siksaan.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
" Gigi geraham seorang penduduk neraka atau gigi taring seorang penduduk Neraka sama seperti Bukit Uhud dan tebal kulitnya sama seperti tiga malam perjalanan."
(Muslim)

Abu Hurairah menceritakan Rasulullah s.a.w bersabda:
" Jarak di antara dua bahu penduduk Neraka sama seperti tiga hari perjalanan untuk seorang penunggang yang pantas."
(Muslim)

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya, tebal kulit seorang penduduk Neraka sama dengan panjang empat puluh dua lengan gergasi, gigi gerahamnya seperti Bukit Uhud dan tempat duduknya di neraka (jaraknya) di antara Mekah dan Madinah."

Subhanallah....mengerikan. Marilah kita bermuhasabah diri, perbaiki kelemahan dan merapatkan diri kepada Allah Taala sebelum terlewat.

2 comments:

  1. Hi An, U must be very happy 2 b in a place where there are soooo many books! Sempat lagi tu..aku imagine taring tu..nauzubillah..semoga kite dijauhkan dari api neraka..

    ReplyDelete