Sunday, January 31, 2010

wanita dan wangian


Anda suka minyak wangi? Saya pun suka. Malah setiap kali hari lahir saya, suami selalunya membelikan saya minyak wangi. Contohnya seperti minyak wangi yang di sebelah sana. CK eternity...mmmm semerbak baunya. Itu hadiah hari lahir saya yang ke 38. Ishh...dah tua, kan? Saya jarang merahsiakan usia saya. Kenapa perlu berahsia? Malukah? Malu kerana usia semakin tua? Anda tidak perlu rasa malu dengan usia anda, buang masa saja. Maka kalau usia sudah dekat-dekat 40 tu, sedar-sedarkanlah diri, tingkatkan amal ibadat. Hidup di dunia ini hanya sementara. Okay...stop!! Kita balik ke topik kita iaitu minyak wangi.

Saya suka minyak wangi...tapi untuk muslimah-muslimah yang anggun dan cantik di luar sana, seperti saya di sini, renung-renungkan mesej ini.

Rasulullah s.a.w amat keras memperingatkan wanita memakai wangian keluar dari rumah. Baginda bersabda:

"Mana-mana perempuan yang menggunakan wangian kemudian melalui satu kaum agar mereka mencium bau wanginya, maka dia seorang penzina."
Hadith riwayat Ahmad, 4/418: Sahihul Jami': 105

PENZINA....subhanallah, besar dosa seorang penzina selagi dia tidak bertaubat! Namun masih ramai wanita yang melalaikan dan meremehkan perkara ini. Kesimpulannya berhentilah dari memakai wangi-wangian ketika keluar dari rumah agar anda terpelihara dari dosa-dosa yang datang bersama wangian yang anda pakai itu. Sebaliknya, pakai saja minyak wangi anda yang mahal-mahal itu di rumah. Anda hendak sembur satu botol sampai habis pun tak mengapa.

Hadis di atas, saya petik dari buku Dosa-dosa yang dipandang ringan oleh Manusia - Muhammad Soleh Al- Munajjid.

2 comments:

  1. ohh.baru saya tahu...tapi kan..tak kan tak boleh pakai sikit untuk menghilang bau badan..?

    ReplyDelete
  2. Now I know, what u got 4 ur birthday. Reminds me of your present that I have not yet courier..such a bad person aku ni...

    ReplyDelete