Thursday, May 6, 2010

Saya letak jawatan...akhirnya



"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."
- Mark Twain, American Author.


Saya petik kata-kata ini dari buku working@home yang merupakan salah satu buku kesayangan saya. Makna kata-kata ini secara ringkas ialah "20 tahun akan datang, anda akan kesalkan perkara yang anda tidak lakukan berbanding dengan perkara yang telah anda lakukan. Saya pegang kata-kata ini. Dan berserta doa yang berbakul-bakul dan sokongan dari keluarga tercinta, pada tanggal 22 April 2010 lalu saya telah meletakkan jawatan sebagai guru Bahasa Inggeris di sebuah sekolah menengah di Perak.

Mengapa ambil tindakan drastik? Apa yang saya lakukan bukan satu tindakan yang drastik..malah perletakan jawatan ini memang sudah saya rancang sejak dulu lagi. Cukuplah saya berkhidmat serta mencurahkan tenaga untuk kepentingan pihak lain selama hampir 14 tahun. Kini saya ingin berkhidmat pada anak-anak dan keluarga saya pula. Saya ambil keputusan untuk berhenti kerana tidak mahu menyesal dua puluh tahun dari sekarang.

Kini, saya gembira dapat menguruskan keluarga dan dalam masa yang sama memberikan tumpuan sepenuhnya pada bidang penulisan. Saya juga ingin membuktikan pada diri saya yang 9/10 rezeki di bumi Allah ini adalah dari perniagaan dimana saya juga minat berniaga. (This runs in the family, saya seorang saja yang makan gaji. Keluarga saya semuanya berniaga.)

Sebenarnya banyak bidang dan perkara yang saya ingin cuba dan terokai. Maka, saya terpaksa korbankan bidang perguruan dan keluar dari Zon Selesa.

Khas untuk pelajar-pelajar SMKUK, berusahalah bersungguh-sungguh untuk mencapai apa sahaja yang diimpikan tetapi jangan sampai melepasi batas-batas agama Islam. Teacher doakan anda semua berjaya di dunia dan akhirat. Terima kasih kerana sudi mengukir kenangan indah dalam hidup saya yang terlalu singkat di bumi Allah ini. To Kak Rose, take care...missing you a lot.





5 comments:

  1. Hi An..Sedihnya u r not one of us anymore. Whateva hope you are happy with your new life.I pray for your success and happiness.

    ReplyDelete
  2. That is a very courageous thing you has done. Congratulations An! I wish I had the same.

    Hopefully things goes well with you.

    ReplyDelete
  3. My dearest former room mates,

    Thanks for all the support...nanti free kita g makan-makan.

    ReplyDelete
  4. this s great. at least i know i am not alone. i know the decision is big but we don't want to have any ifs, right?

    i will follow your step soon.

    pray for me too. you are really an ispiration.

    ReplyDelete