Wednesday, June 24, 2009

Semua orang boleh menjadi penulis tetapi...

Pada 6 Jun 2009 saya berpeluang menghadiri Kursus Sehari Penulis Bebas (Penulisan Rencana,Majalah dan Akhbar) yang dikelolakan oleh Saudara Zamri Mohamad, seorang penulis muda yang telah menghasilkan lebih daripada 11 buah buku. Muda lagi orangnya tetapi sudah menjadi seorang penulis yang hebat.

Banyak ilmu yang dapat saya perolehi dari beliau dan Insya Allah akan dimanfaatkan sepenuhnya.

Semenjak berjaya menghasilkan Novel Awal Remaja, Diari Aneesa ramai teman-teman dan kenalan bertanya kepada saya soalan ini "Bolehkah saya menulis?" Mula-mula saya tersenyum. Bukan senyum kerana apa tapi siapalah saya ni untuk menjawab soalan macam tu. Novel sulung saya ni pun bukanlah sehebat mana kerana menurut Saudara Fauzul Naim (orang kuat PTS Publishing) buku kita yang pertama itulah yang paling teruk. Jadi memandangkan Saudara Zamri Mohamad sudah berada hampir dengan saya, saya bertanyakan soalan tersebut kepada beliau. Ini jawapan yang diberikan.

"Semua orang boleh menjadi penulis tetapi tidak semua orang boleh menjadi penulis yang berjaya." Bagus jawapan yang diberikan. Jadi untuk menjadi penulis yang berjaya, kita haruslah belajar dan terus belajar, menulis dan terus menulis. Inilah antara sebabnya mengapa saya memulakan blog ini.

Saya harus melatih diri agar dunia penulisan sebati dengan diri saya. Dalam masa yang sama kelemahan diri harus sentiasa diperbaiki. Kalau ada bengkel penulisan di mana-mana, jika ada kelapangan saya akan cuba ikuti. Hujung tahun ini Insya Allah, kami akan pindah semula ke KL. Dan harap-harap saya dapat menghadiri bengkel-bengkel penulisan percuma yang dianjurkan oleh Universiti PTS.

Seperkara lagi, 4 Julai ini saya akan sekali lagi menghadiri Seminar Ebook oleh Saudara Shuth, moderator WangCyber.com. Saya sudah ada manuskrip buku untuk dihasilkan dapat bentuk Ebook. Rasanya, jika betul perancangannya ebook ini bakal meletup di pasaran dunia internet...(angan-angan...hihi) Tak salah berangan-angan selagi kita masih menjejak di bumi yang nyata. Lagipun disebabkan angan-anganlah, terhasilnya Diari Aneesa.

No comments:

Post a Comment