Tuesday, August 11, 2009

Berita Gembira Buat Orang-orang Yang Beriman

Rumah sederhana dengan iman, bukan istana dengan sikap melampaui batas.

Sesungguhnya seorang wanita yang tinggal di sebuah pondok beribadah kepada Tuhannya, mendirikan solat lima waktu, dan berpuasa di bulan Ramadhan, merupakan wanita yang paling berbahagia dari wanita yang tinggal di dalam istana sambil dikelilingi dayang-dayang, serta dimeriahkan dengan pesta yang dipenuhi dengan hidangan.

Sesungguhnya, seorang mukminah yang berada di sebuah rumah beratap rumbia, dengan roti dan gandum, air dari teko, namun bersamanya ada mushaf dan tasbih adalah lebih bahagia dari wanita yang hidup di apartmen yang tinggi dengan bilik-bilik mewah, namun dia tidak mengenal Tuhannya, tidak berzikir mengingatiNya dan tidak mengikut sunnah RasulNya.

Sesungguhnya fahamlah anda makna kebahagiaan. Kebahagiaan bukan dalam definisi yang sempit dan menyesatkan. Ramai orang menyangka bahawa apa yang difikirkannya adalah benar. Mereka mengira bahawa kebahagiaan adalah dolar, dinar, dirham, rial, katil yang empuk, pakaian yang indah, makanan yang enak, minuman yang lazat dan kenderaan yang mewah. Tidak!

Sesungguhnya kebahagiaan yang hakiki terletak pada kepuasan hati, kesenangan perasaan, ketenangan jiwa, kegembiraan rohani, kelapangan dada, budi pekerti yang baik, akhlak mulia yang diiringi dengan sifat menerima dan merasa cukup dengan anugerah yang diberikan.

Jangan bersedih- Jadilah wanita yang paling bahagia -Dr 'Aidh bin Abdullah Al-Qarni

No comments:

Post a Comment