Wednesday, August 19, 2009

Minta diampunkan dosa kaum mukminin

Besar pahala yang kita dapat jika kita meminta diampunkan dosa seluruh kaum mukminin di mana sahaja mereka berada walaupun kita tidak kenal dan tidak tahu berapa jumlah mereka kesemuanya.

Rasulullah s.a.w bersabda,

"Sesiapa yang meminta ampunkan dosa orang mukmin lelaki dan perempuan, maka Allah menulis baginya untuk setiap orang mukmin dan mukminat satu kebaikan."

Biasanya kita meminta diampunkan dosa orang-orang yang kita kenal. Mungkin juga kita meminta diampunkan dosa seluruh kaum mukminin tetapi kita tidak tahu betapa besar ganjarannya.

Kalau kita meminta ampunkan dosa seluruh orang beriman, lelaki dan perempuan, maka kita mendapat satu kebaikan dari setiap orang yang kita doakan. Cuba bayangkan berapa jumlah orang beriman di dunia ini, sebanyak itulah kebaikan yang kita peroleh jika membaca doa satu kali secara umum.

Untuk mendapatkan ganjaran lebih besar, lebih baik kita doakan kaum mukminin yang masih hidup dan yang sudah mati. Ini doanya:

"Ya Allah, berilah ampun bagi seluruh kaum mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat, mereka yang hidup dan sudah mati. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar, Maha Dekat, menerima doa dan memenuhi hajat."

Jalan Menuju Syurga Firdaus - Syahrin Jasah

No comments:

Post a Comment